Inklúzia

Práva a povinnosti

Žiak so ŠVVP má právo na:
  • individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav v rozsahu ustanovenom v zákone,
  • poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním,
  • organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny,
  • žiak so ŠVVP má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú (§ 144 ods. 2 školského zákona),
  • žiak so ŠVVP má právo používať pri výchove a vzdelávaní špeciálne učebnice a špeciálne didaktické a kompenzačné pomôcky; nepočujúcim žiakom sa zabezpečuje právo na vzdelávanie s použitím posunkovej reči nepočujúcich ako ich prirodzeného komunikačného prostriedku; nevidiacim žiakom sa zabezpečuje právo na výchovu a vzdelávanie s použitím Braillovho písma; žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou sa zabezpečuje právo na výchovu a vzdelávanie prostredníctvom náhradných spôsobov dorozumievania (§ 144 ods. 3 školského zákona).
Samozrejme títo žiaci majú v rámci vyučovacieho procesu aj rovnaké povinnosti ako ostatní žiaci, pokiaľ to nie je v individuálne výchovno-vzdelávacom pláne (IVVP) inak. Majú povinnosť zúčastňovať sa vyučovania, plniť domáce úlohy a zadania a následne aj overiť svoje vedomosti (avšak im primeranou formou).

Povinnosť zákonného zástupcu
  • informovať školu alebo školské zariadenie o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania (§ 144 ods. 7 písm. d) školského zákona).
  • Právom rodiča je to, že škola umožní dieťaťu naďalej sa zúčastňovať vyučovania, avšak v zmenenej podobe – prostredníctvom IVVP.

Povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
  • zachovávať mlčanlivosť a chrániť pred zneužitím osobné údaje, informácie o zdravotnom stave detí, žiakov a poslucháčov a výsledky psychologických vyšetrení, s ktorými prišiel do styku;
  • rešpektovať individuálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa, žiaka a poslucháča s ohľadom na ich osobné schopnosti a možnosti, sociálne a kultúrne zázemie (§ 5 ods. 2 písm. b), c) zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch).

Netreba zabúdať na to, že učitelia i odborní pracovníci majú mať právo na to, aby boli dostatočne včas a podrobne poučení o ťažkostiach žiaka a odporúčaniach z odborných vyšetrení. Majú taktiež právo dané odporúčania prispôsobovať vzdelávaciemu procesu (avšak nie na úkor žiaka) a majú právo na supervíziu v prípade problémov vo vzdelávaní daného žiaka so ŠVVP.



Jednotlivé diagnózy, s ktorými sa stretávame najčastejšie
            V tejto časti je stručne (verte, či nie) popísaných niekoľko ťažkosti, kvôli ktorým žiaci potrebujú upravené podmienky vzdelávania.

Vývinové poruchy učenia
Vývinovými poruchami učenia (v niektorých zdrojoch uvádzaný pojem - špecifické poruchy učenia) rozumieme skupinu ťažkostí, ktoré sa prejavujú pri osvojovaní si vedomostí a zručností čítania, písania, matematiky… Tieto vznikajú na základe dysfunkcie centrálnej nervovej sústavy. Diagnostikujú sa špeciálno-pedagogickým vyšetrením detí s minimálne priemerným intelektom. Prejavujú sa neschopnosťou osvojiť si uvedené vedomosti a zručnosti aj napriek primeranému vyučovaciemu pôsobeniu. Konkrétne, sa najčastejšie stretávame s nasledovnými poruchami učenia: Dyslexia je porucha schopnosti osvojiť si čítanie. Základnými prejavmi je zamieňanie tvarovo podobných písmen, zámena slabík, nerozlišovanie hranice slov..., tempo čítania je veľmi pomalé, intonácia je neadekvátna. Porucha postihuje základné znaky čitateľského výkonu, a to rýchlosť, správnosť, technika čítania a porozumenie čítanému textu. Dysgrafia je porucha schopnosti osvojiť si písanie – čitateľnosť a úpravu písaného textu, kým  dysortografia je porucha schopnosti osvojiť si aplikáciu gramatických pravidiel do písanej formy (porucha pravopisu), objavujú sa vynechané, pridané, prešmyknuté písmená alebo slabiky. V neposlednom rade existuje i dyskalkúlia, ktorá je známa ako porucha schopnosti osvojiť si matematické zručnosti. Je to porucha multifatoriálne podmienená, vzájomne sa tu kombinuje pôsobenie príčin organických, psychických, sociálnych a didaktických. Preto sa stretávame s rôznymi formami dyskalkúlií, ktoré vyžadujú rôzne postupy pri reedukácii.
Poruchy učenia vo všeobecnosti majú vývinový charakter, t.j. objavujú sa prakticky veľmi skoro po zahájení školskej dochádzky.

Poruchy aktivity a pozornosti
Rozlišujeme dve hlavné. ADD je vývinová porucha pozornosti s normálnou aktivitou, bez hyperaktivity (syndróm deficitu pozornosti). S poruchami pozornosti ale i pamäti súvisí to, že daní žiaci na pokyny reagujú oneskorene, je nuté pokyny i niekoľkokrát opakovať a napriek tomu si ich niekedy vzápätí nepamätajú.
A potom tu máme ADHD, čo je vývinová porucha charakterizovaná neprimeraným stupňom pozornosti, rozptýlenou pozornosťou a zvýšenou aktivitou. Tieto ťažkosti môžu ale i nemusia byť spojené s impulzivitou a/alebo agresivitou. Uvedené znevýhodnenia sa diagnostikujú psychologickým vyšetrením a následne neurologickým vyšetrením pomocou elektro-encefalogramu. Často býva táto porucha spojená s asociálnym správaním dieťaťa (neznášanlivosť s rovesníkmi, neakceptovanie autority...) a tiež s poruchami učenia.

Zmyslové postihnutia
Sluchovým postihnutím sa rozumie zvyčajne také zníženie priepustnosti sluchového kanálu, ktoré spôsobuje ťažkosti pri komunikácii, prijímaní sluchových (akustických, zvukových) informácií a ich pretváraní na poznatky. Žiaci s hluchotou bývajú vzdelávaný v špecifických zariadeniach, kým žiaci diagnostikovaní nedoslýchavosťou (čiastočná strata sluchu) bývajú úspešne vzdelávaní aj v bežných školách, vďaka načúvacím prístrojom.
Za zrakovo postihnutých žiakov považujeme žiakov nevidiacich, so zvyškami zraku a slabozrakých. Poruchu zraku diagnostikuje očný lekár, ktorý má žiaka v dispenzárnej starostlivosti. Nevidiaci žiaci sa vzdelávajú braillovým písmom, žiaci slabozrakí pracujú pomocou lúp. Vo výchovno-vzdelávacom procese je potrebné týchto žiakov chrániť pred nadmerným hlukom, vytvárať im stabilné prostredie bez náhlych bariér a zmien.

Poruchy autistického spektra
V základných školách sa môže objaviť široká paleta a prejavy týchto ťažkostí, avšak na stredné školy, obzvlášť gymnáziá sa skôr dostanú žiaci s 1 konkrétnou diagnózou. A tou je Aspergerov syndróm. Pri poruchách autistického spektra, kam Aspergerov syndróm patrí, možno vidieť najvýraznejšie ťažkosti v tzv. autistickej triáde. Ide o narušený sociálny kontakt, spôsob komunikácie a špecifickosť záujmov. 
Prvou, pre nás úplne bežnou vecou, je očný kontakt. Pre ľudí s AS mnohokrát obrovská výzva, preto sa mu radšej vyhýbajú prípadne nevedia odhadnúť primeranosť dĺžky kontaktu. Pôsobia tak buď placho alebo drzo. V rámci komunikácie sa zase môže objavovať svojský tón hlasu, hovorenie neprirodzene nahlas alebo využívanie fráz z rôznych kníh či filmov. Ťažkosti skôr súvisia s využívaním reči na bežné, každodenné rozhovory nesúvisiace s odbornými témami. A tak sa dostávame k ich záujmom, vášňam a radostiam. Ich voľnočasová oblasť býva charakteristická silným až obsesívnym záujmom o jednu alebo viacero oblastí, ktorým sa venujú až do úplných detailov a excelujú v nej/nich. Rovnako je pomerne známe, že ľudia s AS majú radi stereotypy a ťažko reagujú na zmenu. Je to najmä kvôli tomu, že keď sa konečne naučia v nejakej situácii fungovať (dáva im zmysel, vedia čo môžu očakávať a ako majú reagovať) zažívajú pocit istoty. Pri akejkoľvek zmene sa objavuje stres a s jeho zvládaním môžu mať opäť problém. Ani koordinácia a motorika sa nevyhne pri tejto diagnóze poškodeniu. Ľudia s AS môžu mať narušenú jemnú motoriku (písanie, rysovanie) ale i hrubú motoriku ( v súvislosti so športom) a preto sa môže stať to, že sa daným činnostiam pre svoje bezpečie a zachovanie pozitívneho sebaobrazu radšej vyhýbajú.


Čo sú to podporné opatrenia?
Od školského roka 2023/2024 sa menili legislatívne podmienky a pojem integrácia, tak ako sme ju poznali doteraz sa zmenila. Aktuálne žiakom s ťažkosťami poskytujeme podponé opatrenia. Môže ísť o žiakov, ktorí majú dlhodobé ťažkosti v súvislosti s učením, prežívaním alebo správaním. Výhodou podporných opatrení je však i to, že ich môžeme krátkodobo poskytnúť aj žiakom, ktorí prechádzajú aktuálne náročným obdobím a potrebovali by upraviť spôsob vzdelávania sa. Toto umožňuje  zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)   a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony platný od 1. septembra 2023.

Pre lepšiu predstavu uvedieme, že pod podpornými opatreniami si môžete predstaviť kategóriu odporúčaní pre školu, čo z obsahu alebo formy vzdelávania či priestorov by mohla (pokiaľ to je v jej možnostiach) upraviť tak, aby dieťa, ktoré má ťažkosti mohlo využívať svoj plný potenciál a dosahovať v školskom prostredí úspech. Určitú skupinu podporných opatrení môže poskytovať škola samostatne, bez toho, aby rodič s dieťaťom potreboval navštíviť Centrum poradenstva a prevencie. Zoznam týchto opatrení ponúkame nižšie. 

Zoznam podporných opatrení, ktoré môže poskytnúť škola, bez nevyhnutnosti návštevy CPP:
  • Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní.
  • Zabezpečenie činnosti na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy.
  • Zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy.
  • Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka.
  • Činnosť na podporu sociálneho zaradenia.
  • Činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej alebo strednej školy.
  • Poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
  • Zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností.
  • Odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy a organizačných bariér pri výchove a vzdelávaní.
  • Zabezpečenie diétneho stravovania.

 
Zoznam podporných opatrení, ktoré môže poskytnúť škola, len v spolupráci s CPP:
  • Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní.
  • Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti.
  • Skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
  • Zabezpečenie vzdelávania sa vo vzučovacom predmete alebo vo vzdelávacej oblasti vo vyššom ročníku.
  • Zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa/žiaka so zdravotným postihnutím so školou.
  • Špecializované kariérové poradenstvo.
  • Zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede.
  • Zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného predpisu. 
  • Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok.

Podporné opatrenia, ktoré nevyžadujú žiadne vyjadrenie sa týkajú prevencie na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia, prevencie výskytu rizikového správania a krízovej intervencie.
 
Viac informácií si môžete prečítať i na tomto linku, kde je popísaný krátky súhrn tohto procesu: https://inklucentrum.sk/podporne-opatrenia-co-o-nich-potrebujete-vediet/
alebo aj tu, kde nájdete aj konkrétne popísané jednotlivé podporné opatrenia a potrebné dokumenty : https://podporneopatrenia.minedu.sk/katalog-podpornych-opatreni/


Ako mám ako rodič postupovať pri podozrení na ťažkostí u môjho dieťaťa?
Pokiaľ sa u vášho dieťaťa objavuje zhoršenie prospechu v jazykoch (vrátane slovenského) alebo iné ťažkosti súvisiace s plnením školských povinností (ťažkosti so sústredením, pamäťou...) je efektívne to nepodceňovať a radšej sa poradiť.
Prvým krokom môže byť prekonzultovať ťažkosti s vyučujúcim predmetu, kde sa problémy objavili, prípadne s triednym učiteľom. Následne, ak táto forma intervencie nezaberie je vhodné spojiť sa so psychológom. Môžete kontaktovať akéhokoľvek, vami vybraného, odborníka, no v prípade týchto ťažkostí by sme odporúčali najskôr sa spojiť so školským psychológom, ktorý pozná dynamiku, atmosféru i možnosti školy. Následne sa porozprávate o tom, ktoré z podporných opatrení by boli najvhodnejšie a či ich vie poskytnúť škola samostatne alebo je potrebná spolupráca s CPP. Pokiaľ sa dohodnete na ďalšom postupe ďalej sa dozviete podrobnejšie o jendotlivých krokoch. Odporúča sa v prvom kroku (1) sa žiadať o vypracovanie Vyjadrenia na účel poskytnutia podporného opatrenia. To je možné aj e-mailovou správou na skola@gympos.sk alebo správou cez Edupage pánovi riaditeľovi. V druhom kroku (2) učiteľ, školský špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec školy alebo školského zariadenia vypracuje toto vyjadrenie, v ktorom odporučí konkrétne podporné opatrenia a ich rozsah a vyjadrenie poskytne žiadateľovi/zákonnému zástupcovi. V treťom kroku (3) žiadateľ, na základe spracovaného Vyjadrenia, požiada riaditeľa školy alebo školského zariadenia o poskytnutie podporných opatrení. V štvrtom kroku (4) riaditeľ školy alebo školského zariadenia zohľadní všetky podmienky školy (personálne, finančné, materiálno-technické, priestorové) na poskytnutie opatrenia a písomne sa vyjadrí k jeho poskytnutiu.   
.
V prípade potreby spolupráce s CPP, od školského psychológa dostanete tak kontakt, najlepšie, na spádové CPP i meno konkrétneho psychológa, za ktorým môžete zájsť. Psychologické vyšetrenie je tzv. prvým nástrelom – ponúkne pohľad na približné intelektové schopnosti vášho dieťaťa, rozloženie pozornosti či osobnosť. Niečo sa môže objaviť aj tu, avšak kľúčové pre efektívnu pomoc dieťaťu je absolvovanie aj vyšetrenia u neurológa (z dôvodu zistenia, či sa nemôže objaviť nejaká organická príčina ťažkostí) a špeciálneho pedagóga, ktorý sa bližšie pozrie na jednotlivé schopnosti, ktoré potrebuje vaše dieťa zvládať v škole a zistí, kde by bolo najvhodnejšie začať s pomocnými prácami. Niekedy môžete byť následne odporúčaní absolvovať aj očné alebo ušné vyšetrenie, ak by sa objavili náznaky ťažkostí v týchto oblastiach. Následne dostanete správy zo psychologického i špeciálno-pedagogického vyšetrenia, ktoré sú pre školu veľmi užitočné a potrebné. Pretože sa od učiteľov a odborných zamestnancov školy vyžaduje, aby sa nimi riadili.
Akým spôsobom sa nimi teda budeme riadiť? Závisí to od toho aké odporúčania spísali externí odborníci, ktorých ste navštívili. V prípade, že je v správe špeciálneho pedagóga uvedené, že je potrebné nastaviť podporné odporúčania, už od špeciálneho pedagóga dostanete vyššie spomenuté Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia. Následne ho vy alebo dané centrum doručí škole, kde požiadate o poskytnutie podporných opatrení. Riaditeľ má v prípade spolupráce s CPP ale aj len interným odborným zamestnancom právo na vyjadrenie do 10 dní od žiadosti. V odôvodných prípadoch aj 20 dní. Ak sa potvrdí, že škola má kapacitu poskytnúť všetky podporné opatrenia v plnom rozsahu, budú s nimi oboznámení vyučujúci daného žiaka a triedny učiteľ. Pokiaľ by vám ale rozsah podporných opatrení schválených školou nevyhovoval, môžete sa obrátiť na Regionálny úrad školskej správy.

A tak sa začína dobrodružná cesta pomoci pre vaše dieťa. Pretože naším cieľom je to, aby pocit úspechu mohol zažiť každý a stredná škola bola ozaj príjemný obdobím, ktoré nebude rušené nejakými prospechovými ťažkosťami.

Maturitná skúška
Alebo skúška dospelosti je opäť prepojená aj s inklúziou. Ak je totiž vaše dieťa integrované a využíva úľavy s tým súvisiace, má nárok na uľahčenie priebehu maturitnej skúšky. Je potrebné aby ste čím skôr (NAJLEPŠIE pred koncom tretieho ročníka, kvôli termínom) kontaktovali špeciálneho pedagóga v CPP alebo CŠPP, ktorý sa vám už venoval. Následne sa s ním dohodnete na rediagnostickom vyšetrení, z ktorého správu opäť doručíte škole. Pravdepodobne bude obsahovať pokyny na nastavenie maturitnej skúšky. Avšak, netreba tiež zabúdať na to, že od vášho plnoletého dieťaťa budeme pravdepodobne opäť potrebovať žiadosť, v ktorej potvrdíte, že máte záujem o aplikovanie odporúčaní špeciálneho pedagóga. 
Chceme vás však ešte upozorniť, že je vhodné si pred návštevou špeciálneho pedagóga zistiť aké sú podmienky na prijatie na danú VŠ. Konkrétne, či nie je nutné, aby žiak absolvoval všetky časti maturitnej skúšky (totiž niektorí žiaci so špeciálno-výchovno vzdelávacími potrebami majú nárok na to, aby nemuseli písať sloh z cudzích jazykov). Cieľom je vyhnúť sa ťažkostiam v čase keď už budú prijímačky na dosah.